Limonádový Joe
aneb Koňská opera

V kinech od 1. srpna 2018

Synopse

„Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina.“
Číst více

KRÁTKÁ SYNOPSE


Píše se rok 1885 a v Arizoně je pořádné dusno. Obyvatelé Stetson City se napájí whisky a morální hodnoty citelně upadají. V Trigger Whisky Saloonu řádí skutečně vykutálená skupinka gangsterů. Majitelem vyhlášeného lokálu je Doug Badman (Rudolf Deyl ml.), k chlípnému pobavení zpívá Tornádo Lou (Květa Fialová) a své hříšné a podlé plány osnuje gangster od přírody Horác alias Hogo Fogo (Miloš Kopecký). Posledními spravedlivými v tomto otřesném a korupcí prolezlém městě je lékárník Ezra Goodman (Bohuš Záhorský) se svou dcerou Winnifred (Olga Schoberová). Jednoho dne přijede na bílém koni obchodní zástupce firmy Kolaloka, jistý Joe (Karel Fiala), který se alkoholikům rozhodne nabídnout napravení v podobě nealkoholické limonády. Je snad jasné, že alkoholici své mety neopustí tak snadno.


SYNOPSE
Stetson City 1885. V saloonu je pořádně živo. Pistolníci se rvou do rytmu piana, shazují se ze schodů, polévají se vědry vody nebo se věší na trofeje vycpaných bizonů. Svět nahlížený skrze dno láhve je ideálním podhoubím pro zločin. Majitel Trigger Whisky Saloonu Doug Badman je šíleně zamilován do barové zpěvačky Tornádo Lou, jenže ta ve zpěvu i v životě sní o muži, který by ji učinil šťastnou.
Do sídla neřesti dorazí Arizonská obroda v podobě lékárníka Ezry Goodmana s dcerou Winnifred, kteří nabízejí alkoholikům místo pálenky čistou vodu nebo čerstvě nadojené mléko. Návštěva ovšem dopadne katastroficky. V momentě největšího zmaru přichází do saloonu muž oděný do bílého westernového obleku s kloboukem, který si objedná sklenici Kolalokovy limonády. Je to Limonádový Joe.
Limonádový Joe si okamžitě získá srdce všech kladných postav v saloonu včetně zkažené Tornádo Lou, která se do něj bláznivě zamiluje. Město se návštěvou mladého pistolníka změní. Doug Badman cítí, že limonáda by mohla přivést jeho nečestné a pokoutné obchody na buben. Tornádo Lou myslí jenom na Joea, stejně jako Winnifred.
Pistolníci přestanou pít, saloon začne upadat a zdá se, že dobro konečně porazilo zlo. Jenže to by nesměl po zaprášené cestě přijet dostavník s bratrem Douga Badmana, Horácem alias Hogo Fogo. Ten po krátké analýze situace nabídne bratrovi pomoc a rozhodne se, že vrátí Stetson City tam, kam patří, tedy na dráhu alkoholu, hazardu a zločinu. Nechá to Limonádový Joe jen tak?


O FILMU
Scenárista Limonádového Joea Jiří Brdečka měl hned několik talentů, které dokázal využít. Byl schopný výtvarník a rovnocenně se dokázal pohybovat na poli hraného i animovaného filmu. Období Divokého západu měl upřímně rád a mezi jeho oblíbené filmy patřil kultovní snímek Johna Forda Přepadení (Stagecoach) z roku 1939, který v zásadě stanovil základní westernové archetypy, a on si v něm nejvíce oblíbil postavy dandyho, cynika a falešného hráče.
Brdečka psal westerny na pokračování, které publikoval během válečných let v časopise Ahoj na neděli, a už v roce 1944 se v divadle Větrník poprvé hrálo nastudování jeho parodie Limonádový Joe v režii Josefa Šmídy se Zdeňkem Řehořem v titulní roli. Stejné představení pak režíroval roku 1955 v Divadle estrády a satiry (dnešní ABC) režisér Oldřich Lipský, a právě toto druhé nastudování se stalo základem pro film. Představení mělo 450 repríz!
Jiří Brdečka s Oldřichem Lipským a ostatními tvůrčími členy štábu hojně navštěvovali Československý filmový archiv a nechali si promítat westerny. Brdečka byl do projektu tak zapálený, že si kromě scénáře vyžádal ještě funkci kostýmního výtvarníka a odborného poradce.
Limonádový Joe se dodnes těší mimořádné pozornosti, ale málokdy se píše o tom, jak revoluční byl z technického hlediska. Film byl natáčen v širokoúhlém formátu Cinemascope, který byl hojně využíván pro rozmáchlé hollywoodské spektákly 50. let, kdy se velká studia snažila konkurovat novému fenoménu televize a jeho miniaturní obrazovce. Výjimečná je i vizuální stránka vyprávění, zahrnující důmyslné triky či náladové zabarvení obrazu, evokující techniku virážování.
Obsazení filmu Lipský zčásti převzal z divadelní inscenace. Josef Hlinomaz znovu vytvořil roli Grimpa a Miloš Kopecký Horáce alias Hogo Fogo. Titulní postavu Limonádového Joea ztvárnil na jevišti legendární baryton a výrazná postava české divadelní a hudební scény Rudolf Cortéz, do filmu chtěl režisér původně Jiřího Kodeta, který už měl dokonce podepsanou smlouvu. Na Karla Fialu upozornila Lipského paradoxně maminka Jiřího Kodeta, známá herečka Jiřina Steimarová. Lipský se šel podívat do Karlína na představení Rosemary a Fiala ho zaujal natolik, že ho angažoval. Bizarní souhrou okolností je, že se stejná situace opakovala ještě jednou, když Lipský obsadil Kodeta do role Nicka Cartera v parodii Adéla ještě nevečeřela, ale z politických důvodů ho musel nahradit Michalem Dočolomanským. Režisér Lipský pak Kodetovi napsal omluvný dopis…
Jaroslavu Adamovou z divadelní inscenace na plátně vystřídala Květa Fialová.
Písně do Limonádového Joea byly nahrány ještě před začátkem natáčení. Tornádo Lou zpívala Yvetta Simonová a Limonádového Joea mladý Karel Gott, protože Lipský od počátku počítal s obsazením herců a nepředpokládal, že budou zpívat. Karel Fiala sice nebyl klasický činoherní herec, ale režisér ho požádal, zda by mohl ve filmu použít Gottovy nahrávky. Fiala potěšený z obsazení souhlasil.
Lví podíl na výsledné kvalitě filmu mají i čeští kaskadéři. Do filmu je přivedl asistent režie Tomáš Svoboda, který větší část z nich našel mezi sportovci, takže většina pánů v saloonu byli žižkovští boxeři a zápasníci.
Měl-li Limonádový Joe ambice dostat se do Hollywoodu, udělal pro to doslova všechno a s odstupem času se nedá úplně říci, že by neuspěl. Film rozhodně neušel pozornosti zahraničních filmařů, protože hned po skončení natáčení se westernová dekorace začala pronajímat zahraničním štábům, zejména z NDR. Nejcennějším vývozním artiklem tohoto projektu však byla Olga Schoberová, kerá se do Hollywoodu opravdu dostala. Nejprve si vzala herce Brada Harrise a poté Johna Calleyho, šéfa studia Warner Bros.


ENCYKLOPEDIE

Parodie
Subžánr komedie, který satirickou formou imituje původní dílo, poukazuje na jeho chyby či naopak jeho peripetie a hrdiny zveličuje a dovádí až k nepřirozené dokonalosti. Pro její správné pochopení je nutné, aby divák znal originál, a proto se parodují vždy publiku dobře známé filmy, divadelní představení nebo knihy. V českém filmovém prostředí parodický žánr dosáhl hned několika vrcholů ve filmech Limonádový Joe aneb Koňská opera (western), Kdo chce zabít Jessie (komiks) nebo Tajemství hradu v Karpatech (horor).

Kaskadér
Filmová profese, která vznikla vlastně z nutnosti. Pokud se herec v klíčové filmové roli zraní, způsobuje to velké komplikace a finanční ztráty. Z toho důvodu jsou scény, které by mohly být pro herce nebezpečné, hrány kaskadéry. Scénář filmu je předem konzultován se zkušeným kaskadérem či choreografem, kteří producentovi a režisérovi navrhnou jak nejlépe realizovat nebezpečnou scénu. Podobné akční scény často připravuje tzv. druhý štáb, který je méně početný, má vlastního režiséra a natáčí je ve spolupráci s externí kaskadérskou agenturou.

Archetyp
Archetyp je slovo řeckého původu (arche-typos) a znamená doslova první vzor. V literatuře a filmu označuje vzorovou postavu. Divák, jenž jde do kina na žánrový film, automaticky očekává postavy, které odpovídají vzorům ze starších děl. Od sedmdesátých let je v Hollywoodu naprosto běžné psát postavy podle vzorů. Jako příklad uveďme postavu hlavního padoucha ve filmové sérii o Jamesi Bondovi. Archetyp zlosyna v bondovkách je stále týž: musí mít plán na ovládnutí či zničení světa, je obklopený krásnými ženami, zpravidla má aristokratické vystupování a v určité části má nad Jamesem Bondem převahu a chystá mu překombinovanou a bolestivou smrt. James Bond mu však vždy unikne. Jakkoli je použití podobných archetypů osvědčené, divácky oblíbené a dramaticky funkční, je vždy osvěžující setkat se s tvůrcem, který ho dokáže úspěšně narušit. Jako v případě westernu např. Clint Eastwood v Nesmiřitelných a Kevin Costner v Tanci s vlky, přičemž oběma to vyneslo Oscara.

REŽISÉR

Oldřich Lipský
(4. července 1924, Pelhřimov – 19. října 1986, Praha)
Světu múz přivykl už v domácím prostředí, protože jeho rodina měla velkou tradici v ochotnickém divadle. Se starším bratrem Lubomírem, později známým hercem, působil za 2. světové války v dramatickém studiu Mladá komedie. Po válce odešel do Prahy studovat práva a filozofii, ale již v roce 1949 nastoupil do Filmového studia Barrandov a později se stal také hercem, režisérem a uměleckým ředitelem pražského Divadla satiry. Byl spoluzakladatelem první profesionální lední revue a režíroval její první program. Mezi lety 1959–1960 nastudoval a řídil velký cirkusový program pro zájezdovou šňůru do Japonska a dalších zemí Dálného východu, kde spojil tradiční cirkusovou show s velkoplošnou projekcí.
Jeho první prací u filmu byla klapka ve snímku Řeka čaruje režiséra Václava Kršky. Později pracoval jako herec, spoluscenárista a asistent režie. Jeho celovečerním režijním debutem byl snímek Cirkus bude!, ve kterém spojil vystoupení československých artistů s jednoduchým dějem. Film získal cenu za nejlepší veselohru na MFF v Karlových Varech a byl uveden i na MFF v Edinburghu. U diváků a kritiky uspěl muzikálovou parodií na westerny Limonádový Joe aneb Koňská opera, kterou natočil již po úspěšném divadelním nastudování, jež rovněž režíroval. Film se stal jedním z nejnavštěvovanějších filmů v historii československé kinematografie a uspěl také na prestižním filmovém festivalu v San Sebastianu, kde byl oceněn Zvláštní cenou poroty a získal i zvláštní uznání poroty FIPRESCI.
Lipský si oblíbil pohrávání s formou a experimenty. Natočil komedii vyprávěnou pozpátku na téma příběhu lásky, manželství, nevěry a vraždy, která se jmenovala Happy end. V hlavní roli v ní zazářil Vladimír Menšík. Pokračoval sci-fi komedií Zabil jsem Einsteina, pánové…, která si pohrává s myšlenkou paralelní reality v dohrávce nápadu, co by se stalo, kdyby Albert Einstein předčasně zemřel. Nestárnoucí klasiku dětského filmu natočil v komedii z cirkusového prostředí Šest medvědů s Cibulkou, kde hrál hlavní roli jeho bratr Lubomír. Film uspěl na festivalech ve Zlíně, Moskvě nebo Panamě. Klasikou televizních obrazovek se stala dvojice komedií Jáchyme, hoď ho do stroje! a Marečku, podejte mi pero!, které vytvořil podle scénářů Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka. Nejvíce však diváci oceňovali Lipského profesionálně natočené parodie plné gagů, kde dával vyniknout komediálnímu talentu Miloše Kopeckého. Filmy Adéla ještě nevečeřela, parodující laciné detektivní romány, nebo brilantní verneovská parodie Tajemství hradu v Karpatech jsou plné hlášek, které mezi publikem zlidověly.

VÝBĚROVÁ FILMOGRAFIE:
1954 – Cirkus bude!
1964 – Limonádový Joe aneb Koňská opera
1969 – Zabil jsem Einsteina, pánové…
1970 – „Čtyři vraždy stačí, drahoušku“
1972 – Šest medvědů s Cibulkou
1974 – Jáchyme, hoď ho do stroje!
1976 – Marečku, podejte mi pero!
1977 – Ať žijí duchové!
1977 – Adéla ještě nevečeřela
1981 – Tajemství hradu v Karpatech
1983 – Tři veteráni
1986 – Velká filmová loupež
 
 
 

Distribuční údaje

Originální
název
Limonádový Joe aneb Koňská opera
RežieOldřich Lipský
ScénářJiří Brdečka, Oldřich Lipský
KameraVladimír Novotný
HudbaJan Rychlík, Vlastimil Hála
HrajíKarel Fiala, Miloš Kopecký, Rudolf Deyl ml., Bohuš Záhorský, Olga Schoberová, Květa Fialová
OceněníStříbrná mušle na MFF v San Sebastianu – zvláštní cena poroty, Sfinga na MFF v Panamě – herecký výkon (Miloš Kopecký), režie, výprava, Cena za nejlepší triky, Cena kritiky
MonopolOd  1 / 8 / 2018
Do  31 / 1 / 2019
Žánrparodie / western / muzikál
Kopie Dcp, Blu-ray
Doporučená
přístupnost
Bez omezení
Země a rokČeskoslovensko 1964
Stopáž95 minut
Formát2,35:1
Originální
verze
česky
Titulkybez titulků
Objednávky
pro kina
Michal Hlaváč
E-mail:
program@acfk.cz
Telefon:
+420 720 590 984
Webové
odkazy
ČSFD IMDB


 
 

Materiály ke stažení

Distribuční materiál
Distribuční materiál
Hi-res fotky
Hi-res fotky
Filmový plakát
Filmový plakát
Full-hd trailer
Full-hd trailer
Reklamní slide
Reklamní slide
PR článek k filmu
PR článek k filmu
Materiály pro školy
Materiály pro školy
Tiskové zprávy
Tiskové zprávy
STÁHNOUT PŘÍMO Z ÚLOŽIŠTĚ ACFK.CAPSA.CZ





 
 

Objednávky filmů

Michal Hlaváč
program@acfk.cz
+420 720 590 984

OBJEDNAT MAILEM










 
 

Objednávky filmů

Michal Hlaváč
program@acfk.cz
+420 720 590 984

OBJEDNAT MAILEM


 


Design David Huspenina. Realizace nextWEB.
© Asociace českých filmových klubů 2015.
Všechna práva vyhrazena.